Door de grote aardbeving op 25 april van dit jaar dreigt het arme Nepal veel inkomsten uit toerisme mis te lopen. De campagne ‘Nepal Now’ moet reizigers weer terug naar het land krijgen.
Vorig jaar verwelkomde Nepal 800.000 bezoekers, maar volgens de overheid wordt dit jaar slechts de helft van dat aantal gehaald.
Campagne voor Nepal
Nederland doet ook mee aan de campagne. Woensdagavond was de lancering in Amsterdam, waarbij drie Nederlandse topbergsporters aanwezig waren. Ook minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Lilianne Ploumen sprak, en kondigde aan dat het reisadvies naar Nepal weer was opgewaardeerd. “Alle gebieden, met uitzondering van Manaslu en Langtang zijn weer normaal toegankelijk.”
Afhankelijk van toerisme
De meeste toeristische bestemmingen, zoals het Mount Everest-gebied, zijn bovendien niet geraakt door de aardbeving. Doordat toeristen desondanks wegblijven, loopt het land 250 miljoen inkomsten mis, terwijl een half miljoen Nepalezen afhankelijk zijn van toerisme. Zes toeristen staat in Nepal gelijk aan één baan voor een lokale inwoner.
Reizigers naar Nepal
Voor de campagne is een website met actuele reisinformatie gelanceerd, en worden reizigers in Nepal opgeroepen om op sociale media een foto van zichzelf in het land te delen. Bovendien zullen de Nederlandse bergbeklimmers binnenkort een ‘publiciteitsreis’ maken. Wil jij graag Nepal bezoeken? In maart 2016 (maar ook op andere data) reist Sawadee reizen af naar dit schitterende land. Ga je mee?