Artikel

Nederlanders in 2014 minder vaak op vakantie

De effecten van het economisch herstel dienen zich laat aan bij vakantie-aanbieders. De onzekerheid bij consumenten over hun financiele situatie drukt het aantal vakanties dat wordt ondernomen. ING Economisch Bureau verwacht dan ook dat het aantal vakanties van Nederlanders in 2014 nog licht afneemt.

De reisbranche moet daarom de loyaliteit van klanten versterken. Direct fysiek of digitaal contact met de klant in het oriëntatie- en boekingsproces draagt hier aan bij.

Nederlanders in 2014 minder vaak op vakantie

In 2014 staat het aantal door Nederlanders ondernomen vakanties voor het tweede jaar op rij onder druk. Naar verwachting daalt het aantal vakanties dit jaar met 1%. Het lijkt er sterk op dat 2014 daarmee een overgangsjaar is. Onzekerheid over de arbeidsmarkt en de eigen financiën blijven een belangrijke rem op de bestedingen.

Bijna een kwart (22%) van de huishoudens geeft aan dit jaar minder budget te hebben voor de zomervakantie, daarentegen 12% heeft een hoger budget dan in 2013 (ING Budget Barometer, maart 2013).

Aantal vakanties op niveau 2007

Het aantal vakanties komt in 2014 uit op circa 35,2 miljoen en ligt daarmee rond het niveau van 2007. Gemiddeld gaat een Nederlander 2,1 keer op vakantie en vindt iets meer dan de helft van de vakanties in het buitenland plaats. Door de economische omstandigheden hebben reisaanbieders op de Nederlandse markt te maken met consumenten voor wie prijs een belangrijke factor is.

Regie in eigen hand

Aanbieders in de reisbranche zullen ook dit jaar dus rekening dienen te houden met de effecten van een lager vakantiebudget. Door de groei in het aanbod van online-reisaanbieders en vergelijkingssites is de macht veel meer bij de consument komen te liggen. Bijna 60% van de Nederlanders regelt de zomervakantie zelf. Dat het zelf regelen van de vakantie goedkoper kan zijn, is voor 30% van de Nederlanders het belangrijkste argument om de regie in eigen hand te houden.

Loyaliteit en klantenbinding zijn hot topic

De online uitgaven aan reizen in Nederland bedragen ruim € 3,8 miljard, een verdubbeling ten opzichte van 2005. Het speelveld van reisaanbieders is door de groei van de online markt wezenlijk anders en nieuwe spelers kunnen in korte tijd fors aan belang winnen. Zo staat Airbnb inmiddels na Booking.com, Tripadvisor, Expedia en Hotels.com in de top 5 van meest bezochte sites van online travel agencies (OTA’s).

Prijs is het belangrijkste

Grip op het boekingsproces van de klant levert aanbieders niet alleen directe omzet op maar ook veel kennis over het gedrag en de voorkeuren van hun doelgroep. Vandaar dat onder andere vliegtuigmaatschappijen zich nadrukkelijker richten op hun online zichtbaarheid en het stimuleren van boekingen via de eigen site. Door op loyaliteit in te zetten en een actiever (prijs)beleid te voeren om directe boekingen binnen te halen, pakken ze daarbij terrein terug op OTA’s.  Prijs is belangrijkste wapen,

Bron: Travelotion

Delen:
Facebook Twitter Icon
 

advertentie

gerelateerde artikelen

De liefde vinden op een tropisch eiland?

Haal meer uit je vakantiebudget met deze 5 tips!

Spaarplan voor de vakantie maken

Op vakantie met je viervoeter

Lekker voordelig een verre rondreis maken: ontdek de pop-up reizen!

single2travel groepsreizen

50+ Singlereizen

De single vijftigplusser is reislustiger dan ooit!...

Zonvakantie

Hou jij van zon, strand, relaxen en heel veel...

Speciale Singlereizen

Bij speciale singlereizen denk je vast aan pure...

Sportieve Singlereizen

Is raften, klimmen, wandelen of fietsen op vakantie...

advertentie