Artikel

Airline failliet: zo krijg je je geld terug

Stel, je hebt een vakantie of losse vliegticket geboekt, maar ineens hoor je dat de luchtvaartmaatschappij waarmee er gevlogen zou worden failliet is. Diezelfde gedachte komt aan de orde als een airline uitstel van betaling heeft aangevraagd, zoals Airberlin eergisteren bekend maakte. Wat dan? Waar heb je recht op en bij wie moet je aankloppen voor een oplossing?

Schadeloos stellen

Vliegtickets zijn op verschillende manieren te boeken. Wie een vliegticket heeft gekocht als onderdeel van een pakketreis moet zich wenden tot het reisbureau of de reisorganisatie, waar de boeking is ondergebracht. De reisorganisatie moet een alternatieve vlucht aanbieden of de klant schadeloos stellen.

Curator

Wie een los ticket heeft gekocht bij de airline zelf, via een reisbureau of een ticketsite, moet zich schriftelijk wenden tot de curator in de hoop iets van zijn geld terug te kunnen krijgen.

Vliegticketverzekering

Sommige reisbureaus en online ticketverkopers bieden als extra optie een vliegticketverzekering, waarbij de klant voor enkele euro’s beschermd is in het geval dat de luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Zij moeten contact opnemen met de ticketverkoper om op die garantie aanspraak te maken.

Bron: Consumentenbond

Delen:
Facebook Twitter Icon
 

advertentie

gerelateerde artikelen

Vijf tips om die upgrade in het vliegtuig te bemachtigen

Vlucht op Schiphol geannuleerd: wat nu?

Vlieg super voordelig naar Canada

Opgelet: deze bestemmingen bestaan twee keer in de wereld

Dit zijn de 10 veiligste luchtvaartmaatschappijen

single2travel groepsreizen

50+ Singlereizen

De single vijftigplusser is reislustiger dan ooit!...

Zonvakantie

Hou jij van zon, strand, relaxen en heel veel...

1-oudervakantie

Eénoudervakanties zijn echt de leukste vakanties...

Speciale Singlereizen

Bij speciale singlereizen denk je vast aan pure...

Cultuurvakantie

Cultuur snuiven, proeven, een land inclusief de...

advertentie